۰۹۱۳۷۵۳۸۷۵۰
    Filters
    تنظیمات
    جستجو

    کپسول آتش نشانی هالوژنه

    شنبه, 27 آبان 1402

    گرچه هنوز از مواد هالوژنه در تجهیزات آتش نشانی استفاده میشود اما این مواد به لایه اوزون صدمه میزنند و به همین دلیل استفاده از این مواد ممنوع میباشد. به طور کلی در کپسول آتش نشانی هالوژنه از دو ماده به نامهای متان و اتان بعنوان مواد پایه استفاده می‌شود. از ویژگی‌های این مواد میتوان به وزن آن اشاره کرد که حدوداً ۴ الی ۵ برابر از هوا سنگین تر هستند. و به سرعت مانند یک لایه روی آتش می‌آید و مانع رسیدن اکسیژن به آتش میشود و در نتیجه باعث اطفای حریق میشود. این مواد هالوژنه در داخل سیلندر به صورت مایع هستند و در محیط به صورت گاز میباشد.

    انواع کپسول آتش نشانی هالوژنه

    انواع خاموش کننده‌های هالوژنه به شرح زیر میباشد :

    • ۱) نوع سقفی که به صورت اتوماتیک عمل می‌کند .
    • ۲) نوع بولینگی یا شیشه ای که با پرتاب در داخل حریق باعث اطفای حریق میشود
    • ۳) نوع استوانه ای

    نوع سقفی این خاموش کننده‌ها در سه ظرفیت‌ ۳، ۹، ۱۲ کیلویی ساخته میشود و بطور اتوماتیک عمل می‌کند. همچنین با توجه به نام این نوع، به سقف نصب میشوند و راه خروج مایع با شیشه کوچکی که شامل مواد شیمیایی میباشد بسته می‌شود و در زمان آتش سوزی حرارت ناشی از آتش به شیشه مورد نظر رسیده و در نتیجه ماده داخل شیشه منبسط میشود و اصطلاحا انفجاری رخ میدهد که این مواد را روی آتش میریزد و به صورت یک لایه بر روی آتش مینشیند و باعث خفه شدن آتش میشود.

    از کپسول آتش نشانی هالوژنه میتوان در کلاس‌های مختلف آتش سوزی استفاده کرد مخصوصا برای وسایل الکتریکی که گزینه بسیار خوبی میباشد. عامل‌های فشار این نوع از کپسول‌های آتش نشانی ۱) فشار هوا ۲) فشار گاز داخل کارتریج ۳) فشار درونی خود ماده میباشد.

    کپسول آتش نشانی هالوژنه

    خاموش کننده هالوژن

    گازی که به عنوان هالوژنه در این کپسول ها استفاده می شود در اثر ترکیبی از عنصرهای کلر ید فلوئر و بروم می باشد. و در پایان برای غیر قابل اشتعال سازی بهبهان گاز هالوژن نیز اضافه می شود تا بتوان از آن برای خاموش کردن آتش استفاده کرد.

    خوب است بدانید که این ماده برای اولین بار در سال ۱۹۰۰ در کشور آمریکا کشف شد. و به طور کلی پس از ۱۰ سال در خاموش کننده ها مورد استفاده قرار گرفت

    نحوه استفاده از کپسول هالوژنه

    نحوه خاموش کردن آتش برای نحوه استفاده از این کپسول خاموش کننده را می توان اینگونه بیان کرد که با استفاده از گاز هالوژن که به صورت مایع و تحت فشار در خاموش کننده مورد استفاده شده باعث می‌شود تا درآتش اختلال شیمیایی به وجود آید همین امر باعث می‌شود که آتش از بین برود و از طرفی هم از پیشرفت و گسترش آتش جلوگیری می کند

    از مزایای خوبه این خاموش کننده می‌توان گفت که پس از خاموش کردن آتش هیچ ردی از خود به جای نمی گذارد. از هیچ مواد اضافی در محل آتش سوزی باقی نمی ماند. که همین امر باعث شده که از این کپسول در آتش سوزی های نوع سی و بی استفاده بیشتری شود.

    نظر خود را درج نمایید